Hovorí sa, že ak sa raz naučíme bicyklovať, už to nikdy nezabudneme. Čo však so starostlivosťou o bicykel? Dobré cyklistické schopnosti ešte nezaručujú, že sa k nemu vieme aj dobre správať — tak, aby nám v slušnom stave vydržal viac než len pár sezón. Či už brázdite krajinu na horskom, cestnom, alebo akomkoľvek inom bicykli, tieto zásady by ste mali za každých okolností dodržiavať. A ak ste o nich už počuli, aspoň si ich pripomenúť.
1. Hrubá špina
Blato, bahno a prach sa môžu na a v bicykli usadiť či kalcifikovať. Ak nemáte čas alebo sa niekam ponáhľate, vždy si nahrubo očistite aspoň rám a hnacie ústrojenstvo. Inak riskujete ničenie jednotlivých komponentov, zbytočné náklady na opravu, sťaženú jazdu a celkovo menej pohodlný zážitok zo športu.
2. Mazanie reťazí a ložísk
Priamo a jednoducho, jazda pri nedostatku mazania nebude plynulá, kolesá a reťaz sa nebudú hýbať tak hladko ako by mali, a to ich samozrejme aj ničí tempom rýchlejším, ako je ideálne.
3. Neadekvátne nafukovanie kolesa
Zatiaľ čo nedofúkané koleso zvyšuje riziko poškodenia, defektu, alebo prepichnutia duše, ani druhý extrém pre bicykel a zážitok z jazdy nie je optimálny. Po prvé môže pri privysokom tlaku praskať plášť na bicykli a v prípade nárazu na nejakú ostrejšiu hranu aj samotná guma. Okrem toho závisí aj od terénu, do akej miery koleso treba nafúkať. Pri suchej jazde na betóne, alebo akomkoľvek inom tvrdom a (relatívne) hladkom povrchu môže byť tlak vyšší, zatiaľ čo pri jazde na nerovnom a vlhkom povrchu (lesné cesty, štrk) je lepšie trochu tlaku ubrať.
4. Nepozorné zamykanie
Každý vie, že nechať nezamknutý bicykel (a občas aj zamknutý) sa v našej krajine väčšinou rovná garancii krádeže. Lenže niekedy bicykel nezamykáme poriadne, čo je najčastejšie výsledkom nepozornosti alebo nepremysleného konania. Reťaz treba obtočiť radšej okolo zadného kolesa, okolo pevných súčastí rámu, poprípade aj okolo viacerých. Rovnako ho treba zamykať o pevné objekty, ktoré sa nedajú ľahko narušiť. Pre pekný a najmä drahý bicykel zlodeji robia divy.
5. Skladovanie vonku
Ak máte tú možnosť, vždy je lepšie bicykel uskladniť vnútri. Ak aj hneď neprší alebo nesneží, ranná rosa alebo vlhkosť môžu taktiež spôsobiť hrdzavenie všetkých kovových častí, ktorých väčšinou na bicykli nie je málo.