Nech je situácia, aká je, bola by škoda, keby sme zavesili bicyklovanie na klinec. Kým sa naplno vrátime na dvoch kolesách do ulíc, bolo by fajn využiť čas na niekoľko údržbových úkonov pred hlavnou sezónou. Keďže aj my fungujeme v obmedzenom režime, prinášame vám aspoň online návod na to, ako si zoservisovať bicykel pred letom úplne sám.
Prehliadku bicykla naši technici odporúčajú dvakrát ročne a ak sa jazdí veľa, tak aj medzi tým. Predídete tým väčším poškodeniam a následne drahšej oprave. Základné veci si doma dokážete jednoducho skontrolovať aj počas sezóny sami. Dôležité sú správne nafúkané kolesá, namazaná reťaz, skontrolované brzdy a dotiahnutie všetkých spojov bicykla.
Prinášame praktické rady od našich mechanikov, ako si skontrolovať brzdy, reťaz, dotiahnuť spoje alebo ako si nafúkať kolesá. V blogu sa dozviete:
- Ako si správne dofúkať kolesá
- Ako si správne namazať reťaz
- Ako správne dotiahnuť všetky spoje bicykla
- Ako si správne skontrolovať brzdy
Ako si správne dofúkať kolesá
Podhustené alebo prehustené plášte vám môžu jazdu na bicykli znepríjemniť. Nič nepokazíte, keď sa budete riadiť informáciami, ktoré udáva výrobca na plášti. Sledujte rozsah tlaku, ktorým majú byť duše nahustené, napríklad 2-4 bary, a smer rotácie plášťa.
Cestné bicykle
Bežná hodnota tlaku pri cestných bicykloch sa pohybuje okolo 6 až 8 barov. Ak máte galusky, môžete ich fúkať až na hodnoty 8-13 barov.
Trekingové bicykle
Môžete ich fúkať presne podľa inštrukcií na plášti a bicykel bude dobre ovládateľný. Výška odporúčaného tlaku na plášťoch sa pohybuje okolo 3,5-5 barov.
Horské bicykle
Tlak zvolený v dušiach horských bicyklov závisí na zvolenom štýle jazdy a druhu terénu. Pre jazdu na asfalte a tvrdom podklade fúkajte na maximálnu hodnotu uvedenú na plášti, aby ste pri jazde kládli čo najmenší odpor. Ak vyrážate do náročného terénu, dušu stačí nafúkať oveľa menej. Hranica je štandardne 2-2,5 barov. V mokrom a zablatenom teréne vám nízky tlak zabezpečí potrebnú priľnavosť a prekážky zdoláte ľahšie. Existujú aj bezdušové plášte, ktoré sa môžu fúkať na výrazne nižšie tlaky. Ak máte galusky, môžete sa dostať až na hranicu 1 baru.
Ako správne dotiahnuť všetky spoje bicykla
Či už máte bicykel nový, alebo ho vlastníte nejakú tú sezónu, treba sa o neho pravidelne starať. Pri novom bicykli niektoré súčiastky sadajú, zabehávajú sa, pri staršom sa používaním povoľujú. Povolené riadidlá či pedále môžu spôsobiť nepríjemnú nehodu. Čo teda na bicykli treba pravidelne doťahovať?
Pedále
Svoje uplatnenie si nájde kľúč na montáž a demontáž pedálov, prípadne doťahovanie kľúk. Pedále doťahujeme oba v smere jazdy.
Kľuky
V závislosti od typu kľúk potrebujeme čas od času skontrolovať dotiahnutie aj tohto dielu. Doťahujeme ich pomerne veľkou silou a najčastejšie používame imbusový kľúč.
Predstavec
Hlavne staršie predstavce, používané pri závitových vidliciach, majú tendenciu sa časom povoľovať. Preto je dobré ich pred jazdou skontrolovať a dostatočne silno dotiahnuť imbusovým kľúčom.
Ostatné doťahovanie
Stredové či hlavové zloženie odporúčame zveriť odborným servisom. Nezabudnite s novým bicyklom prísť na garančnú prehliadku po 2 mesiacoch od kúpy či najazdení 100 km. Momentálne sme tu pre vás online. Kontakty nájdete TU.
Ako si správne namazať reťaz
1. Očistite reťaz od hrubých nečistôt, aby sa z nej pri mazaní (kombinácia špiny a oleja) nevytvorila brúsna pasta, ktorá spôsobuje rýchle opotrebovanie súčiastok.
2. Používajte kefky a čističe určené na bicykel, ktoré nájdete v špecializovaných cyklopredajniach. Zadovážiť si môžete aj práčku na reťaz.
3. Reťaz namažte. Nezabudnite chrániť podlahu novinami alebo plachtou. Na mazanie používajte špeciálne oleje, najlepšie s klasickou olejničkou. Olej kvapkajte na jednotlivé medzikrúžky a uistite sa, že ste namazali celú reťaz. Chvíľu počkajte, potom niekoľkokrát otočte kľukami a prebytočné mazivo utrite suchou handričkou.
4. Mazanie reťaze opakujte pravidelne podľa potreby. Priebežne sledujte aj opotrebovanie reťaze. V prípade, že je reťaz „vyťahaná“ a opotrebovaná, je najvyšší čas ju vymeniť.
Ako si správne skontrolovať brzdy
Kotúčové brzdy
1. Zjazdená brzdová platnička môže poškodiť kotúč. Výmena je nutná pri asi 0,5 mm vrstve brzdovej zmesi.
2. Pri jazde sa môže vykriviť aj samotný kotúč. Prejaví sa to šúchaním alebo cinkaním. Niekedy sa tento problém odstráni samotným jazdením, no pri väčšom pokrivení je nutné kotúč vyrovnať alebo radšej vymeniť.
3. V neposlednom rade si odsledujte chod páčky. Ak je moc mäkká, môže byť zavzdušnená, čo zhoršuje brzdné vlastnosti a mali by ste ich dať pozrieť v servise.
V-brake
1. Guma na gumičkách by mala mať minimalne 0,6 cm hrúbky. Ak sú podložky opotrebované, vychýlené alebo staré, mali by ste ich vymeniť.
2. Keď sa do brzdových pák dostane špina a nečistoty, budú fungovať horšie. Preto je ideálne ich po každej jazde vyčistiť a predísť ich znehodnoteniu.
3. Brzdové lanká a bowdeny treba tiež pravidelne kontrolovať. Lanká sa môžu časom rozstrapkať či zahrdzavieť. Bowdeny chrániace brzdové lanká sa môžu zlomiť, prípadne zaniesť nečistotami a upchať.
4. Skontrolujte si aj kolesá. Mnohé problémy s brzdami sú spôsobené práve kolesami, ktoré sú poškodené alebo vychýlené.
S výberom bicykla a doplnkov Ti veľmi radi pomôžeme online. Kontaktovať nás môžeš aj telefonicky či e-mailom. Kontakty nájdete TU.
Foto: archív Športservisu