blog-plne_cesty

Nie auto, radšej bajk

Páči sa vám článok? Zdieľajte ho!

Prázdninám nadobro ozdvonilo, hor sa na prepchaté cesty. Dochádzanie do práce, do obchodu, na stretnutia, pochôdzky mestom. Nejedného vodiča pri presune Bratislavou oblieva studený pot a dvíha sa mu tlak. Nestíha, stráca čas v zápche a pohodu zase pri stretnutiach s ostatnými vodičmi. Je to otrepaná fráza, ale čo tak skúsiť bicykel?

Pri tejto príležitosti sme sa rozprávali nielen s našimi predajcami, ale tiež s našim Športservis tímom. My to máme zažité, ale chceli sme vedieť aj od nich, čo by ako profesionálni či rekreační cyklisti, otcovia a vodiči áut, odporučili – presúvať sa radšej na bajku alebo autom. Tiež vieme, že výstavba obchvatu mnohých oddelila od našich predajní v Podunajských Biskupiciach a Petržalke, preto v tomto blogu nájdete na záver aj tipy, ako sa k nám dostať. Na bajku.

Cyklista Rudy Mališka jazdí najmä do práce, je rýchlejší ako autá

“Po Bratislave jazdím na bicykli už 15 rokov. Hlavne do práce. V momentálnej situácii dopravných obmedzení a výstavby má bicykel samozrejme ešte lepšiu výhodu. S opatrnosťou predbieham autá, som rýchlejší a žiadna ranná alebo poobedná špička ma nezastaví. Z princípu určite nejazdím a neskracujem si cestu po chodníkoch, som dobre viditeľný a nosím helmu. Veľa ľudí odrádza jazda po meste na bicykli z dôvodu strachu. Určite sa jazdenia v meste netreba báť, treba hlavne predvídať, dodržiavať cestné pravidlá a samozrejme pravidlá pre cyklistu. Doporučil by som vyhýbať sa miestam, kde je prejazd bicyklom komplikovaný, kde sa nedá obchádzať a je to nebezpečné. Každý cyklista jazdiaci po meste by mal byť, ako som vyššie napísal, jednoznačne dobre viditeľný, mal by nosiť reflexné prvky, osvetlenie a samozrejme helmu, mal by dodržiavať pravidlá cestnej premávky a aj pravidlá pre cyklistov.”

Predajca Peter Nemčič z predajne v Petržalke preferuje bicykel kvôli zápcham

“Bicykel je v našej krajine stále zväčša považovaný ako nástroj na šport a hobby, na voľné chvíle. Vo väčších mestách ako je napríklad Bratislava používa bicykel ako dopravný prostriedok čoraz viac ľudí. Pohnútky sú k tomu rôzne. Niekto chce viac pohybu, niekto to robí kvôli tomu, že je to najlacnejšia preprava, ale väčšina práve kvôli dopravnej situácii, ktorá je v ranných a poobedných špičkách neúnosná. Osobne mám to šťastie, že mám prácu pár minút od domu, čiže problémy s dopravou neriešim. Raz za čas ale aj ja musím ísť ráno cez centrum autom, tak to musím ísť vždy skôr kvôli kompletne upchatým uliciam. Toto pri bicykli odpadáva. Žiadne zápchy vás neobmedzujú. Treba si len dávať obzvlášť pozor, lebo niektoré vyhradené trasy, čo sú pre cyklistov, sú v rámci cesty pre autá a aj tie nie sú úplne všade, čiže musíte kombinovať cestu a cyklochodníky. Čiže, je tu tá možnosť, treba vyskúšať vysadnúť na bicykel. Je to zdravšie, lacnejšie a hlavne rýchlejšie. ”

Cyklista Juraj Ozimy používa auto iba keď ide mimo mesta

“V rámci presunov po meste je vždy výhodnejšie používať bicykel ako auto alebo MHD. Človek nemusí stáť v zápche, hľadať parkovacie miesta a dostane sa aj tam, kde autá nesmú jazdiť. Osobne mám odskúšané, že do práce na druhej strane Bratislavy sa dostanem na bicykli pohodovým tempom rýchlejšie ako s MHD, trošku sa ráno rozhýbem a hlavne nemusím stáť na zastávke a užívať si kultúrne zážitky spojené s osadenstvom autobusu. Navyše som si zrátal, že ak si nekúpim električenku, ušetrím ročne vyše 260 eur. Na tých pár výnimočných situácií, keď sa potrebujem presunúť s MHD, si kúpim jednorazový lístok. Auto je v rámci presunu v meste úplný nezmysel. Ak si odmyslíme zápchy, tak nemožnosť zaparkovať takmer nikde, a to ako vám auto otrieskajú na každom verejnom parkovisku, sú ďalšie dôvody, prečo auto používam len keď idem mimo mesto.”

PRAVIDLÁ CYKLISTU V MESTE PODĽA JURAJA OZIMYHO

  • Naučiť sa predpisy. Myslím, že táto časť sa stráca v záplave všetkých tých odporúčaní, ako má každý bicyklovať a aké je to úžasné. Je to vozidlo a je súčasťou cestnej premávky. Pozrite sa, ako jazdia ľudia, čo majú vodičáky (ako prasce). Čo potom čakať od ľudí, čo ani vodičáky nemajú? Cyklista, ktorý ignoruje červenú na semafore alebo nezastaví na stopke, si koleduje o to, aby ho niečo zrazilo. V poslednej dobe sa neustále nasilu vnucuje cyklistika všade, pričom všetci na to majú brať ohľad, ale to, že cyklisti sa správajú na ceste ako ovce potom iba zvyšuje agresivitu vodičov voči nim.
  • Nebáť sa jazdiť po ceste, ak spĺňam bod jedna. Nikto vás úmyselne nechce zraziť, keď už pre nič iné, tak preto, aby si nepoškodil auto. Všeobecné pravidlo je, že treba jazdiť tak, ako by vás všetci ostatní chceli zabiť. To však neznamená, že niekto ide po hlavnej ceste na bicykli a dáva prednosť autu idúcemu z bočnej ulice. Vytvára tým absurdné situácie, ktoré sú ešte nebezpečnejšie, lebo z pohľadu vodiča sú úplne nelogické. Tak ako má každý účastník premávky povinnosti, tak má aj práva. A keď mám raz prednosť, tak mám prednosť, je úplne jedno, že ja som na bicykli a musí kvôli mne postáť autobus, električka alebo lietadlo. Dôležité je nepanikáriť a vždy dávať jasne najavo, čo robím a nie zmätkovať v strede križovatky, lebo sa mi zdá, že auto z bočnej cesty sa rýchlo približuje.
  • Jazdenie po cyklotrasách. Toto je veľmi vážny problém v Bratislave, keďže miestne obyvateľstvo číta slovo cyklotrasa ako: miesto na prechádzanie sa s kočíkom, beh v čo najväčšej skupine vedľa seba, venčenie psa a učenie sa korčuľovať. Prirátajme k tomu nezmyselné, často rozbité a chaoticky značené cyklotrasy. Z toho vyplýva, že bratislavské cyklotrasy sú pre cestný bicykel, bez problémov idúci vyše 30km/h, absolútne nepoužiteľné. Ak však idete na skladačke polovičnou rýchlosťou, aspoň hlavné cykloťahy v Petržalke a Ružinove sú predsa len efektívnejšie ako manévrovanie medzi autami.
  • Prilba. Riziko kolízie s autom alebo pádu na zlom povrchu je v meste neporovnateľne vyššie ako pri jazdení mimo mesta. Obrubníky, koľajnice, vodiči, čo nepozerajú na cestu – to všetko číha na mestského cyklistu oveľa viac ako na pretekára naháňajúceho sa v kopcoch za mestom. Osobne poznám ľudí, čo by si už pravdepodobne na bicykel nikdy nesadli, keby neboli mali prilbu pri páde.
  • Svetlo. Byť videný hlavne keď ostane večer šero alebo je zamračené. Výrazné zadné svetlo vnímajú vodiči áut aj periférne, keď sa hrajú na telefónoch alebo robia akúkoľvek z tých šialeností, čo stvárajú za volantom. Osobne mám vyskúšané, že so silným zadným blikačom človeka aj obchádzajú s väčším odstupom.
  • Používať mozog a sedliacky rozum. Volím vždy štatisticky bezpečnejšiu trasu. To neznamená vždy cestu nižšej priority, ale takú, kde je menšia premávka, menej rizikových miest a podobne. Často je hlavný ťah bezpečnejší ako komplikované bočné uličky. Ak idem na cesťáku bez problémov cez 40km/h, môžem sa bezpečne zaradiť do mestskej premávky a nikto s tým nebude mať problém, lebo idem rovnako ako ostatní. Keď idem pomaly na horáku, tak idem po cyklotrase alebo prázdnom chodníku. Neskladujem si e-bike za 5000 eur v latkovej pivničnej kobke, o ktorej vedia všetci v dome. Neuviažem si na celý deň na ulici bicykel lankom za 5 eur z výpredaja v nemenovaných potravinách, ktoré prestrihnem aj cvikačom na nechty, rovnako ako ho neuväzujem za predné koleso, keď mám rýchloupinák.

PRÍĎTE DO ŠPORTSERVISU NA BICYKLI

TRASA DO PETRŽALSKEJ PREDAJNE
Trasa do našej predajne v Petržalke je veľmi jednoduchá, nakoľko sa nachádza vedľa cyklotrasy Chorvátske rameno vedúcej od Sadu Janka Kráľa pri Auparku až po Betliarsku ulicu v Petržalke, kde sa napája na trasu EuroVelo 6 – úsek Berg-Čunovo. Dostanete sa na ňu z celej Petržalky.
trasa 5

TRASA DO PREDAJNE V PODUNAJSKÝCH BISKUPICIACH
Vzrušujúcejšie je to už s predajňou v Podunajských Biskupiciach, preto vám prinášame tento krátky prehľad, ako sa k nám dá čo najpohodlnejšie dostať.

Trasa Juraja Ozimyho – od prístavu
“Do predajne v Podunajských Biskupiciach sa dá celkom komfortne dostať z mesta cyklotrasou od prístavu do Vlčieho hrdla a popri Malom Dunaji, je to trasa Ružinovská tangenta alebo Ružinovský okruh. Následne v úrovni Ružinovského cintorína treba odbočiť a krížom cez Dolné hony a Biskupice pomedzi rodinné domy vedie cesta priamo k predajni.”

Trasa z Ružinova – Ružinovským okruhom
Ružinovským okruhom sa dá ísť aj z opačnej strany, a teda priamo z ktorejkoľvek časti Ružinova. Trasa vedie zo spodu Prístavného mosta na Bajkalskej, ktorú následne kopíruje, a pred Štrkoveckým jazerom sa stáča smerom hlbšie do Ružinova. Na jeho konci pokračujete doprava smerom na Podunajské Biskupice a Vrakuňu. Postupne vás dovedie až k spomínanému cintorínu, kde sa treba vydať pomedzi domy krížom cez Dolné hony a Biskupice až priamo k predajni.

trasa 1

Trasa z Nového mesta – 4. okruh + Ružinovský okruh
Cyklotrasa 4. okruhu začína v blízkosti OD Slimák na Pionierskej ulici v Novom meste a ťahá sa cez Bajkalskú, popod Prístavný most až za Vlakovú stanicu Bratislava – Petržalka. Táto trasa sa dá z ktorejkoľvek strany kombinovať s Ružinovským okruhom (Bajkalská – Štrkovec – Ružinov – Lesopark Vrakuňa – Malý Dunaj, Vlčie Hrdlo – prístav). Na ňom je potom potrebné sa pri cintoríne Vrakuňa odpojiť a vydať medzi rodinné domy až k Športservisu.

trasa 2
Trasa z Petržalky – Chorvátske rameno + 4. okruh + Ružinovský okruh
Cyklotrasa Chorvátske rameno je notoricky známa,hovoríme jej petržalská hrádza. Z nej sa dokážete na Ružinovský okruh dostať cez 4. okruh, na ktorý sa napojíte pri Detskom Parku Petržalka City. Ďalej už pokračujete 4. okruhom až popod Prístavný most na Bajkalskej, kde sa buď vidáte Ružinovským okruhom cez celý Ružinov, alebo sa napojíte na jeho druhý bok za Slovnaftom, v prístave pri Vlčom hrdle, a budete pokračovať až k cintorínu Vrakuňa. Následne sa vydáte medzi rodinné domy až k Športservisu.

trasa 3
Trasa zo Starého mesta – napojte sa na Petržalku / Nové Mesto
Zo Starého mesta odporúčame dostať sa na jednu z trás – Trasa z Petržalky (začína v Sade Janka Kráľa) alebo Trasa z Nového mesta (začína na Pionierskej pri OD Slimák).

Trasa z Rače – Popri Račianskej na 4. a Ružinovský okruh
Z Rače vedie cyklistický chodník pozdĺž celej Račianskej. Pri Figare sa už napája na 4. okruh a ten sa zase napája, buď v strede Bajkalskej alebo na jej konci, na okruh ružinovský. Pri cintoríne Vrakuňa je opäť potrebné sa odpojiť a vydať medzi rodinné domy až k Športservisu.

trasa 4
Trasa z Lamaču, Karlovky, Dlhých Dielov, Dúbravky, Devínskej – napojte sa na Petržalku / Nové Mesto
Nakoľko oficiálne cyklookruhy až k nám z týchto končín nevedú, odporúčame napojiť sa na jednu z trás – Trasa z Petržalky (začína v Sade Janka Kráľa) alebo Trasa z Nového mesta (začína na Pionierskej pri OD Slimák). Je to ďaleká cesta, preto je možno výhodnejšie dostať sa do mesta, do Petržalky alebo do Ružinova pomocou MHD a následne sa napojiť na cyklotrasu.

 

Všetky cyklotrasy môžete nájsť aj na Mapa.cyklokoalicia.sk

 

S výberom bicykla a všetkých komponentov Vám, samozrejme, veľmi radi pomôžeme aj osobne. Nájdete nás v predajniach v Podunajských Biskupiciach a v Petržalke. Kontaktovať nás môžete aj telefonicky či e-mailom. Kontakty nájdete TU.

 

Zdroj: Bratislava.cyklotrasy.sk, Mapa.cyklokoalicia.sk

Komentáre

komentáre