linkpost-dazd

Buď nezmoknutý cyklista

Páči sa vám článok? Zdieľajte ho!

Leto sa pomaly prehupuje do jesene a okrem zmenšujúceho sa počtu tropických slnečných dní môžeme očakávať aj jemné prehánky či búrky. Každý správny cyklista tak vie, že jednou z jeho hlavných priorít bude udržať sa v suchu za každých okolností. Prinášame vám tipy na doplnky, ktoré by nemali vo vašej jesennej výbave chýbať.

Prečo sa vzdávať svojej vášne len preto, že sa počasie tak trochu “zbláznilo”? Veď to nie je žiaden hendikep, povedali by mnohí cyklisti. Napríklad náš predajca Juraj je jedným z tých, ktorých v jazde nezastaví azda žiadna nepriaznivá okolnosť. Miluje cestnú cyklistiku a najradšej si vyberá trasy, ktoré trvajú celý deň. S oblečením sa nijako extra netrápi. Stretnúť ho môžete v cyklo-nohaviciach a bavlnenom “vrchu” − tričku, mikine, bunde (ak prší) − čo je jeho obľúbená kombinácia  ako si na “žiletkách” razí cestu dažďom, snehom i vetrom. Nič podľa neho nie je nemožné. A nie je jediný, kto má tento názor.

Ak sa teda nechcete jesenným počasím nechať odradiť ani vy, to, ako ostať “nezmoknutý” cyklista a ako sa adekvátne do dažďa “vyzbrojiť” vám poradia naši predajcovia Paťo a Juraj z oddelenia oblečenia a doplnkov a predajca Andrej z horného poschodia predajne v Podunajských Biskupiciach, ktorý sa ako zjazdár špine, bahnu a kvapkám vody azda nikdy ani nevyhne.

Osvetlenie

Biele svetlo vpredu a červené vzadu by malo byť samozrejmosťou kvôli bezpečnosti na ceste. Myslite na to, že v daždivom počasí je cesta šmykľavá, nehovoriac o prechodoch či krajniciach potretých bielou farbou, ktorá riadne kĺže. Treba venovať zvýšenú pozornosť tomu, kadiaľ idete. Horský či krosový bicykel je v tomto prípade stabilnejší, na cesťáku si treba dávať extra pozor. Dobrá rada je ponechať si väčší manévrovací priestor medzi krajnicou. Mláky často zakrývajú hlboké výmole a nerovnosti na cestách, potrebujete mať preto priestor sa im včas vyhnúť. Pre úplne pohodlie z jazdy radíme vopred rátať aj s jazdnou dráhou okoloidúcich áut a pokúsiť sa tak vyhnúť prípadnej “sprche”.

Blatníky

Trh momentálne ponúka viacero možností. Predajca Andrej nám ich rad-radom predstavil a zhrnul ich výhody i nevýhody. Samozrejme, ak zavítate do predajne v Podunajských Biskupiciach, rád vám o nich porozpráva aj osobne.

  • Štandardný blatník − Používa sa na prednom i zadnom kolese, zväčša pre horské či krosové bicykle, volia ho jazdci, ktorí jazdia, takpovediac, normálne, rekreačne a neagresívne. Je dobrou voľbou na bežné cesty, vyzerá športovo, nedá sa však považovať za nejaký zvlášť štýlový doplnok. Svoju funkciu ale spĺňa − ochráni jazdca pred nečistotami i vodou. Lepšie a cenovo náročnejšie blatníky, určené na zadné koleso, sú polohovateľné, takže sa dajú nastaviť podľa potreby. Stále však treba rátať s tým, že sú vhodné len do bežného, nenáročného terénu ako napríklad cesta, poľná cesta, lúka, spevnená lesná cesta… Nie sú určené pre zjazdy a ťažšie terény, kde by pri následných otrasoch mohlo dôjsť k ich uvoľneniu alebo k zachyteniu predného blatníka o nohu a k jeho ulomeniu.
  • Podsedlový blatník − Upevňuje sa za lyžiny, tam, kde drží aj sedanka. Zafixuje sa pod ňu. Funguje ako zadný blatník, ktorý primárne chráni chrbát jazdca pred nečistotami. Určite niečo pomôže, ale veľa nie. Toto “pierko” je cenovo dostupným a zároveň estetickým doplnkom do jemného dažďa.
  • Malý blatník / MTB blatník − Tieto blatníky zvládnu akýkoľvek terén a zároveň sa vyrábajú v rôznych farebných variáciách a vzoroch. Sú určené pre agresívnejšiu jazdu, napríklad pre zjazdárov, a tiež do náročnejšieho povrchu i poveternostných podmienok. V skratke, ochránia vás a neuletia vám, nezlomia sa pri prvom silnejšom náraze. Upevňujú sa pod vidlicu, cez mostík a bočné nohy, na upevnenie sa používa SK páska. Ďalšia výhoda týchto blatníkov je, že vďaka ich umiestneniu nelietajú skalky ani nečistoty na odpruženú časť vidlice, nezanáša sa, a tým sa predlžuje jej životnosť. Ak vlastníte celoodpružený bicykel, tak chráni ložiská a čapy, ktoré sú v zadnej stavbe bicykla zapúzdrené. Zväčša sa tieto blatníky používajú ako blatníky predné, ale nie je problém ich umiestniť ani dozadu.
  • Neoprénový blatník pre dvojkorunkové zjazdové vidlice − Dalo by sa povedať, že je najlepším riešením práve pre svoje umiestnenie a vlastnosti, no nie je využiteľný pre celú škálu bicyklov. Možno ho použiť iba pre zjazdové bicykle, ktoré majú korunku na prednej vidlici aj hore aj dole, a teda keď samotná vidlica končí hore pri riadidlách. Pripevní sa až k riadítkam a natiahne dole, čím vytvorí na prednom kolese takú kolmú stenu. Výhodný je práve preto, že v skutočnosti blatová voda, blato či len voda, letia pred jazdca a on vo svojej rýchlosti tieto nečistoty dobieha. Táto “sieťka” ich zachytí skôr, než stihnú preniknúť tam, kam nemajú.

Bundy

Aj keď by sa zdalo, že nohavice sú rovnako dôležité ako bunda, nie je to úplne tak. Základom pre výber nohavíc je vzdušnosť, nepremokavosť, pohodlnosť a, samozrejme, štýl obliekania jazdca. Pri bundách ide o komplexnejšiu tému i širšie možnosti výberu, preto sme si na túto tému pohovorili s Jurajom a Paťom z oddelenia oblečenia a doplnkov.

  • Bundy do jemného dažďa − Tieto bundy sú vhodné do slabého dažďa, nie sú veľmi odolné, ale ochránia v prípade, že vás dážď zastihne niekde vonku a vy máte blízko nejaký ten úkryt − či už idete z práce iba domov, alebo sa ukryjete v kaviarni. Výhodné je, že sú ľahké, tenké, a teda sa zmestia do cyklistickej tašky ako štandardná výbava. Nevýhodou je, že fungujú skôr na princípe pršiplášťa, pomerne rýchlo sa pod nimi spotíte, keďže neprepúšťajú vzduch.
  • Bundy do hustého dažďa − Tu už treba hľadať bundy s membránami 10×10 alebo 15×15, čo sú tie, dalo by sa povedať, najkvalitnejšie a zároveň najvzdušnejšie materiály. Ochránia vás aj v hustom daždi, zároveň prepúšťajú vzduch, takže pokožka v nich dokáže pekne dýchať a vy sa nespotíte. Samozrejme, treba povedať, že každá z týchto búnd má niekde svoj strop, a teda pri každej niekde nastane ten moment, kedy premokne. Konkrétny typ a model je teda lepšie vyberať osobne s ohľadom na štýl jazdy a najčastejšie jazdené povrchy.
  • Gore-Tex − Zatiaľ najlepší materiál, ktorý trh ponúka. Výrobca sľubuje, že odráža vodu. Neodolali sme a podrobili ho nášmu vlastnému testovaniu. Bundu sme obliali pohárom vody, vedrom, hadicou… A naozaj, stačilo ju chytiť, otriasť a bola opäť suchá. Môžeme ju teda odporučiť ako bundu, ktorá poskytuje výbornú ochranu do nepriaznivých podmienok a zároveň je ľahká a skladná. Jedinou nevýhodou môže byť cena, pretože tu už sa naozaj jedná o väčšiu investíciu.

Ostatné doplnky a potreby

Aby ste toho do dažďa nemali zbaleného málo, poradili sme sa ešte s Jurajom a Paťom o ostatných doplnkoch, ktoré cyklistom v daždi pomôžu ostať v pohodlí, komforte a najmä v čo najväčšom suchu.

  • Nepremokavé rukavice − oplatí sa ich mať vo výbave najmä v jesennom a zimnom období, kedy je dážď ostrejší a vietor chladnejší
  • Návleky na tretry − zabránia presaku vody a nečistôt na chodidlá, ideálne je mať ich aj v prípade, že používate blatníky
  • Návlek na prilbu – chráni pred dažďom a vetrom a štandardne obsahuje aj reflexné prvky či LED svetlo pre bezpečnosť na ceste
  • Vazelína na ložiská − väčšina ložísk je v súčasnosti už dobre zapúzdrená, ale v prípade, že tie vaše nie sú, treba sa poobhliadnuť po tejto vazelíne, ktorá ich chráni pred koróziou

Údržba − vzhľadom na ochranu citlivých častí bicykla pred vodou a nečistotami, údržba je veľmi dôležitá, preto treba dobre podoťahovať všetky spoje, bicykel pred daždivou sezónou pre istotu opäť nechať zoservisovať a všetky prípadné štrbiny nechať utesniť, aby sa predĺžila životnosť komponentov i samotného bicykla

Ak by ste mali akékoľvek ďalšie otázky ohľadom bicyklov, komponentov, doplnkov či samotného servisu bicyklov, neváhajte sa obrátiť na našich predajcov. Radi vám pomôžu buď prostredníctvom telefónu, e-mailu, nášho online chatu alebo priamo na predajni v Podunajských Biskupiciach či Petržalke. O vaše bicykle sa poctivo staráme už 25 rokov. A to aj v čase dažďa,)

Komentáre

komentáre