To, čo je vrcholovým bajkerom jasné už od nepamäti, na to prichádzame my, “bežní” jazdci, len postupne. Bicyklovanie je cestou ku šťastiu. A možností na jeho dosiahnutie je hneď niekoľko – cez cestnú cyklistiku, horskú, rekreačnú až po adrenalínové zjazdy a pumptracky.
Prinášame stručný prehľad top dôvodov, prečo bicyklovať a tiež praktické rady od našich predajcov, ktorý štýl jazdy im vyhovuje a kde ho praktizovať. V blogu sa dozviete:
- 4 dôvody, prečo sadnúť na bicykel a už nikdy sa ho nevzdať
- Aké štýly jazdy obľubujú naši predajcovia
- Zoznam pretekov cestnej cyklistiky pre individuálnych jazdcov
- Bratislavské traily a okolité pumptracky
4 dôvody, prečo sadnúť na bicykel a už nikdy sa ho nevzdať
Dôvod č. 1: Dlhší a zdravší život v krajšom tele
Faktov pre toto tvrdenie je hneď niekoľko. Napríklad taký tep v pokoji, ktorí majú profesionálni cyklisti, je zhruba o dvadsať až tridsať úderov za minútu nižší než u “bežného” človeka. Sú tak pokojnejší, zdravší, čulejší. Pri bicyklovaní pritom srdce vypudí viac litrov krvi, čo je rovnako zdraviu prospešné. A to ani nehovoríme o tom, že bicyklovanie je pre svaly a kĺby zdravšie než napríklad populárne behanie. Dobrá kondícia a tvarovaná postava sú ďalší bonus.
Dôvod č. 2: Rýchla doprava, pokojnejšie mestá
Ono, nikde to nie je vedecky dokázané, ale ak ste niekedy navštívili mestá s rozšírenou bajkerskou kultúrou, poriadnymi cyklochodníkmi a organizovanou dopravou, určite ste si všimli, že pôsobia akosi pokojnejšie než mestá a centrá preplnené autami. Na druhej strane, existujú čísla a prieskumy, ktoré spájajú počet dopravných nehôd a percento cyklistov na cestách – a hovoria v prospech rozvoja cyklistickej siete. Takže menej stresu, menej nehôd, šťastnejší občania. Bicyklovanie je jednoznačne pohodlnejšie, rýchlejšie a efektívnejšie ako preprava autom. Nehovoriac o tom, že chránime matičku Zem!
Dôvod č. 3: Okysličený mozog, šťastné hormóny
Ak spojíme prvý a druhý dôvod dokopy, dostaneme dôvod hneď tretí – tak ako pri každom športe aj počas bicyklovania sa vyplavujú do tela endorfíny, hormóny šťastia, ktoré vylepšia nielen náladu ale aj samotný deň. Zároveň sa poriadne okysličí mozog, čo možno pozorovať napríklad pri príchode do práce, kedy je človek viac motivovaný, myslí mu to rýchlejšie, dokáže pracovať efektívnejšie a robiť rozumnejšie rozhodnutia. Po práci je to zase dobrý relax, ktorý zmierňuje riziko vyhorenia.
Dôvod č. 4: Šetrenie tam, kde to má zmysel
Doba je praktická a preto treba uvažovať rovnakým smerom – bicyklovaním šetríte tam, kde to má zmysel. Keď si porovnáte výdavky na nový bicykel a nové auto, už pri samotnej kúpe a riešení výbavy ušetríte niekoľko tisíc eur. Ďalšie stovky až tisíce ušetríte na servise, zopár desiatok sa pridá na parkovnom. Rovnako šetríte životné prostredie, máte menej stresu a viac pozitívnych zážitkov. Len si zoberte taký výlet s rodinou – na bajku to ide omnoho ľahšie, príjemnejšie a je z toho viac príjemne strávených chvíľ než keď idete autom za nejakým cieľom. Prečo? Pretože bajkovanie nemá cieľ, cieľom je bicyklovanie samotné,)
Ako jazdia naši predajcovia?
Predajca Peťo, vedúci predajne, Petržalka
“Každý v tom bicyklovaní hľadá niečo iné. Niekoho nebavia každodenné kolóny na cestách, tak si radšej kúpi bicykel a chodí do práce na ňom. Niekto potrebuje vypnúť od bežných starostí, aktívne zrelaxovať, bicykel je tak preňho určite tou najlepšou voľbou. Iný zase hľadá pre seba šport, ktorý by rovnomerne precvičil celé telo, nezaťažoval zbytočne kĺby a s vhodným oblečením je dostupný skoro počas celého roka (aspoň tu, v okolí Bratislavy). V podstate v každom prípade sa dajú nájsť čiastočne všetky tieto dôvody. Za mojich mladých čias som trávil na bicykli každú voľnú chvíľu, len tak pre radosť zo samotného bicyklovania. Pred prácou, po práci, víkendy, v akomkoľvek počasí… Teraz to už nie je také aktívne, hlavne keď chce človek tráviť čas so svojou rodinou a venovať sa ďalšiemu hobby. Bicykel vždy bude moja srdcovka a siahnem po ňom kedykoľvek to je možné.”
Predajca Juraj, oddelenie oblečenia, Podunajské Biskupice
“Bajkujem odkedy si pamätám. Mal som jedno jediné obdobie, kedy som sa bicyklovaniu nevenoval, a to bolo vtedy, keď som skejtoval. To bolo dávno. Paradoxne, na bicykli som zažil veľmi veľa nehôd, skončil niekoľkokrát v nemocnici so stratou pamäte, naposledy som sa dokonca učil, ako sa vôbec obliecť. Ale bol to práve bajk, pre ktorý som sa chcel vrátiť späť do bežného života. Naučil ma oceňovať maličkosti. Len si to predstavte – máte pred sebou ešte niekoľko hodín a vo fľaši poslednú kvapku vody, neviete, kedy najbližšie narazíte na nejakú pumpu či obchod, ale ste šťastný a vďačný človek. Milujem cestnú cyklistiku, takže najčastejšie chodím na dlhé trasy, maximum mám asi 13 hodín. To je úplne iný svet. Počas jednej jazdy som sa rozhodol dať výpoveď v predošlej práci. Počas inej zase presťahovať sa do Bratislavy. Inak, ľudia narobia veľa povyku okolo bicyklovania, výbavy, trendov, vychytávok, ale v konečnom dôsledku si myslím, že aj tak je nakoniec dôležitý len ten pocit, tá emócia z bajkovania. Rád im to pripomínam, búram stereotypy. Ako sa to prejavuje? No napríklad tak, že ma vidíte na Štedrý deň ako si to režem na cestnom bicykli zasneženými uličkami Čičmian len vo flanelovej košeli.”
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Zoznam pretekov cestnej cyklistiky pre individuálnych jazdcov
Juraj nám okrem svojho príbehu poradil aj najzaujímavejšie svetové okruhy pre cestných cyklistov. Vysvetlil, že všetko si hradíte a vybavujete sami (alebo máte sponzora) a ako bonus súťažíte, kto bude v cieli prvý.
- NorthCape-Tarifa – Európa – 7 100 km
- Trans Am Bike Race – Amerika – 6 900 km
- Indian Pacific Wheel Race – Austrália – 5 500 km
- North Cape 4000+ – Európa – 4 000+ km
- Transcontinental Race – Európa – 4 000 km
- The 03 – Nový Zéland – 4 000 km
- TransIberica Bike Race – Španielsko, Portugalsko – 3 500 km
- The Japanese Odyssey – Japonsko – 2 500 km
- TransAtlanticWay – Írsko – 2 500 km
- Inca Divide – Peru – 1 800 km
- Hard Cro Ultra Race – Chorvátsko – 1 400 km
A pre tých, ktorí by sa chceli inšpirovať, nasať atmosféru takéhoto života na cestách na dvoch kolesách, Juraj odporúča pozrieť si jeden zo série dokumentov Thereabouts. Natáčajú ich bratia-cyklisti Mortonovci, ktorí takto pochodili už aj domovskú Austráliu či vzdialenú Kolumbiu a mnohé iné krajiny.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Predajca Andrej, horné poschodie, Podunajské Biskupice
“Bicykloval som od detstva, ale keď som nastúpil na školu, venoval som sa viac psom a prechádzkam než bicyklovaniu. Potom však psy zostarli a ja som zistil, že ma bez nich nebaví dlhé hodiny kráčať a takmer nič nevidieť. Jedno leto u mňa nechal spolužiak svoj bicykel, vraj si ho môžem požičať. Vtedy som sa do bicyklovania zamiloval druhýkrát. Je pravda, že dnes už nejazdím na cestnom ani na crossovom, ale vyhľadávam zjazdy a bike parky. Je to úplne iný zážitok, relax spojený s adrenalínom, kde hlavne záleží na správnej technike jazdy, stopercentnej koncentrácii, kde v momente zjazdu neexistuje nič iba ja, bike a trať. Sekunda nepozornosti môže znamenať pád, musíte byť plne sústredení. Časom sa naučíte, kedy spomaliť, kedy pridať, ako hýbať telom a ním pohybovať bicyklom, ako pružiť, ťažko sa to vysvetľuje. Mojou druhou láskou z tohto pohľadu je pumptrack – biková dráha jedinečná tým, že namiesto pedálovania používate svoje telo a pohyby na generovanie rýchlosti. Odporúčam vyskúšať.”
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Bratislavské traily a okolité pumptracky
A keď Andrej odporúča, my plníme. Pozrite si, kde v najbližšom okolí Bratislavy môžete nájsť najlepšie traily či pumptrack dráhy.
Traily v Bratislave:
- Bikepark Koliba – 4 trate – dĺžka 1560m, 1350m, 1920m a 1480m
- Pajštúnsky trail – 1 trasa – dĺžka 4000m
- Trail Biely Kríž – 3 trate – dĺžka 860m, 1600m, 2500m
- Ďalšie tipy môžete nájsť napríklad na stránke Trailforks.com
Pumptracky v okolí:
- Zochová chata – Modra – 113,6 metra
- Pump Track Vrakúnsky Lesopark – Bratislava – 25×20 metrov
- Krytá BMX dráha – Šenkvice – 250 metrov
- Bikrosová dráha a Pumptrack – Dolné Lovčice, Trnava
- Pumptrack Dojč – Dojč, Záhorie – 200 metrov
- Pump Track Ovsište – Bratislava – v prerábke