NÁVOD: Výmena kabeláže

Páči sa vám článok? Zdieľajte ho!

V dnešnom fotonávode si ukážeme ako vymeniť kabeláž. Základná otázka znie, kedy a prečo je potrebné kabeláž meniť? Výmenu robíme, ak cítime, že lanko nebehá v bowdene hladko, brzdová/radiaca páčka kladie veľký odpor alebo sa po stlačení nevracia do pôvodnej polohy. Pokiaľ sa s niečím takým stretávate, navrhujeme vymeniť kabeláž, a teraz si ukážeme ako.

Fotonávod robíme na zadnej V-brzde, ale dá sa aplikovať aj na radenie.

Začíname tým, že odpojíme lanko od brzdovej čeľuste. Stačí ak povolíme imbusový šrob, ktorý nám drží lanko.

Stiahneme gumovú prachovku z fajky, ktorú následne vyberieme z brzdovej čeľuste.

Čiže kabeláž už máme kompletne odpojenú od brzdovej čeľuste. Teraz ešte koncovky bowdenov vyberieme z návarkov na ráme.

Teraz nám lanko drží už iba na brzdovej páčke. Páčku stlačíme a uvidíme ako valček na konci lanka drží v páčke. Je potrebné ho vybrať z jeho umiestnenia.

Aby sme lanko mohli definitívne vytiahnúť z brzdovej páčky, musíme si odstrihnúť koncovku lanka, ktorá slúži na to, aby sa lanko na konci nestrapkalo. Po odstrihnutí stiahneme z lanka všetko, čo na ňom bolo (gumová prachovka, fajka, bowdeny). Ak nám ostalo iba holé lanko, tak potiahneme za valček a ťaháme. Ak sme hotoví, vložíme nové lanko, presne tam odkiaľ sme vytiahli to staré a valček vložíme presne tam, odkiaľ sme vytiahli ten starý.

Takže nám znova visí holé lanko z brzdovej páčky. Pokiaľ už meníme lanko, odporúčame vymeniť aj bowden, nie je to veľká investícia a chod lanka bude neporovnateľne hladší. Odporúčame tiež namerať si rovnaké dĺžky bowdenov ako sme mali. Samozrejme, pokiaľ bowdeny meníme, nesmieme zabudnú na koncovky, ktoré nasadíme na nové bowdeny.

Bowdeny sú už vymenené, a teraz všetko nasunieme na nové lanko (bowdeny, fajku a gumovú prachovku).

Ak máme všetko nasunuté na novom lanku, tak koncovky bowdenov, vrátime tam, odkiaľ sme ich vybrali, čiže do návarkov na ráme. Fajku tiež vrátime naspäť do brzdovej čeluste a natiahneme na ňu gumovú prachovku.

Lanko vsunieme pod imbusový šrob a dotiahneme.

Teraz prichádza pasáž, kedy si musíme brzdu nastaviť tak, aby správne brzdila. To znamená, že lanko uchytíme v takom bode, aby brzda pracovala správne. Gumičky by mali byť cca 1-2mm vzdialené od ráfika pokiaľ nemáme stlačenú brzdovú páčku. Každopádne sa s tým treba trošku pohrať. Pokiaľ to nastavujete prvý krát, môže to trošku trvať ale nabudúce to už bude pre vás „brnkačka“. Ak čeluste nechodia symetricky, nastavíme ich chod krížovým skrutkovačom.

Ak máme brzdu nastavenú odstrihneme prebytočné lanko.

A nakoniec už len koncovka ☺ ktorú nasunieme na lanko a zavrieme kliešťami aby držala.

Kabeláž ako nová a hor sa na bicykel ☺


Prečítajte si tiež ako si vybrať tie správne plášte na bicykel.
Rozmýšlate čím obdarovať svojich blízkych? Darujte mu darčekovú poukážku Športservis!

 

Komentáre

komentáre