Koleso je geniálny vynález, ktorý hýbe svetom aj každým bicyklom. Ako také koleso vzniká a koľko trvá, kým sa z rozloženej podoby dostane až na montážnu linku? Čítajte v treťom diele seriálu Príbeh bicykla, ktorý pre vás pripravil Športservis a Kellys Bicycles. A navyše, opäť máte možnosť súťažiť o skvelé cykloceny a krásny bicykel!
V poslednej časti sme vám objasnili, odkiaľ sa berú komponenty bicyklov Kellys a ako sa počas predmontáže kontrolujú a kompletizujú. Všetky tieto súčiastky potom smerujú do montážnej časti pracoviska, ktoré je rozdelené na dve časti: výrobu kolies a montážnu linku, kde sa dokončí celá výroba bicykla.
Základom na výrobu kolesa sú tri dôležité komponenty: náboj, špice a ráfik, ktoré sa spájajú dohromady. Tieto súčiastky – podobne ako iné komponenty bicykla – nie sú vždy rovnaké a zvyčajne sa líšia v závislosti od jednotlivých modelov bicykla. Môže sa použiť napríklad rozličná veľkosť ráfika alebo špicov, rôzne typy nábojov, či dokonca dier na výplet. Samotné ráfiky sa môžu odlišovať profilom alebo materiálom, z ktorého sú vyrobené.
Proces výroby kolesa sa začína pri rozložených komponentoch. V prvom kroku sa na náboj „napichajú“ špice, čím sa vnútorná časť kolesa predpripraví na vypletanie strojom.
Následne sa koleso vypletie pomocou stroja – a to doslova za pár sekúnd. Obe tieto činnosti vykonávajú v Kellys Bicycles ženy, ktoré majú skutočne šikovné prsty a svoju prácu by zvládli už aj so zatvorenými očami.
Keď sa koleso vypletie, je nedotiahnuté, a na takomto kolese sa, samozrejme, ešte nedá jazdiť. Výplety sa preto musia dotiahnuť pomocou špeciálneho stroja. Toto zariadenie spevní výplet jednoduchým dotiahnutím skrutiek na špiciach.
Hneď ako je výplet kolesa dostatočne pevný, nasleduje jeho centrovanie. To sa robí pomocou prístroja v centrovacej stolici. Koleso treba vycentrovať s maximálnou presnosťou tak, aby bolo vystredené v troch osiach. Prvé dve ľudovo voláme “vajco” a “osmička”. Tretia sa odborne nazýva „offset“ a zabezpečuje, aby sa z bicykla nestalo dvojstopé vozidlo.
Nakoniec sa koleso musí obuť. Ešte predtým, než sa na naň nasadí duša s plášťom, sa natiahne na ráfik velovložka vyrobená z plastu, ktorá slúži na ochranu pred defektom zvnútra. Keby sa duša nasadila bez velovložky, po nahustení by sa snažila dostať do otvorov po obvode ráfika a takto by mohlo dôjsť k defektu. Nakoniec sa koleso obuje do duše s plášťom, ktoré sa dohustia.
Výsledkom celého procesu je vypletené, dotiahnuté, vycentrované a obuté koleso, ktoré je pripravené na finálne skompletizovanie bicykla. Celá cesta kolesa od samostatných dielov až po príchod na montážnu linku trvá pritom v priemere len neuveriteľné 3 minúty!
A čo sa deje ďalej na montážnej linke? Prečítate si už čoskoro v poslednej časti nášho seriálu.
Najkrajšie Vianoce sú bicyklové!
Už po tretí raz máte možnosť súťažiť o praktický cyklobalíček od Kellys Bicycles v hodnote 40 eur!
Celá súťaž je pritom veľmi jednoduchá. Stačí nám len do komentára napísať odpoveď na dnešnú súťažnú otázku:
Ako dlho v priemere trvá, kým sa zo samostatných dielov stane koleso pripravené na finálne skompletizovanie bicykla?
Súťažíte o univerzálny držiak na smart phone alebo GPS navigáciu Navigator, ľahkú teleskopickú minipumpu Smart Telescope a dlhoprsté rukavice Instinct Long! Víťaza vyžrebujeme tento piatok, 12. 12. 2014 o 10:00, sledujte nás na Facebooku.
Všetky súťažné komentáre budú zároveň zaradené do žrebovania o celkovú výhru na konci série blogov Príbeh bicykla:
skvelý bicykel Kellys Viper 50 Black Blue 19,5 2015 v hodnote 379 eur!
Urobte si krásne bicyklové Vianoce so Športservisom a Kellys Bicycles!
Kellys Bicycles je bicyklová spoločnosť, ktorá pôsobí na európskom trhu už viac ako 20 rokov a vlastní značky Kellys, KLS a Alpina. Dodáva bicykle a bicyklové príslušenstvo do viac ako 30 krajín po celom svete a zúčastňuje sa na všetkých dôležitých veľtrhoch v Ázii a Európe.