Bicykel sa skladá z mnohých častí, ktoré treba spojiť dohromady. Viete, odkiaľ sa berú všetky tieto komponenty? Prečítajte si v druhom diele nášho seriálu o výrobe bicyklov, ktorý vznikol v spolupráci s Kellys Bicycles. A nezabudnite, aj dnes súťažíme o krásne ceny!
V prvej časti nášho štvordielneho seriálu sme vám ukázali, ako sa bicykle navrhujú, kedy sa vyrábajú prvé modely a ako dlho sa testujú. Až keď sú bicykle dokonale otestované a odskúšané v reálnych podmienkach, môže sa začať so sériovou výrobou jednotlivých častí bicykla. Tá sa ale – na prekvapenie mnohých – neuskutočňuje len na jednom mieste!
Komponenty sa nechávajú robiť na zákazku na rozličných miestach po celom svete. Kellys Bicycles využíva, podobne ako iné známe bicyklové spoločnosti, služby rôznych renomovaných dodávateľov zo zahraničia, u ktorých sa zadá výroba jednotlivých druhov komponentov. Tiež sa však stáva, že sa dodávatelia líšia aj v rámci jedného druhu komponentu, a to s ohľadom na kategóriu bicykla. Zjednodušene povedané – napríklad rám lacnejšieho bicykla je vyrobený u iného výrobcu ako rám drahšieho modelu.
Všetky tieto súčiastky následne smerujú do slovenskej výroby bicyklov vo Veľkom Orvišti pri Piešťanoch. V tejto milej a na prvý pohľad pomerne malej budove s fantastickou atmosférou (bicykle na každom kroku, komu by sa nerozbúšilo srdce!) sa nakoniec vyrobí celý bicykel.
Na začiatku procesu sa v predmontážnej časti všetky komponenty vybalia a skontrolujú.
Ak sa pri kontrole zistí, že súčiastka je poškodená, musí sa vyradiť a znehodnotiť. Našťastie ide o druhotné, recyklovateľné suroviny, takže materiál je možné znova použiť.
Rám môže znehodnotiť aj celkom malá chyba na laku či nálepkách, napríklad ako v tomto prípade:
Vybalené a dôkladne skontrolované súčiastky sa následne pripravia na to, aby sa mohli zmontovať na montážnej linke. Všetky komponenty sa doladia, nastavia sa správne uhly, prípadne sa upravia hrúbky či dĺžky jednotlivých častí (napríklad bowdenov).
Zaujímavá je napríklad úprava vidlice na mieru. Aby sa vidlica mohla správne namontovať na bicykel, sú nutné dva dôležité úkony: zvolenie vhodného typu hlavového zloženia podľa typu stĺpika vidlice a hlavovej trubky rámu a zrezanie stĺpika na správnu dĺžku, aby sa vidlica dala osadiť. Potom už len ostáva vlisovať hviezdicovú maticu do vidlice, vďaka ktorej je neskôr možné vymedziť vôľu medzi rámom a samotnou vidlicou.
V tejto fáze je tiež veľmi dôležitá predmontáž riadidiel. Podľa konkrétneho modelu sa na ne pridávajú ďalšie potrebné komponenty a riadidlá sa celé skompletizujú.
Vo chvíli, keď sú jednotlivé súčiastky skontrolované, nastavené, upravené a skompletizované, smerujú na montážnu linku, kde sa neskôr nasadzujú na bicykel. Ste zvedaví, ako to tam vyzerá? Uvidíte v ďalších dieloch nášho seriálu!
Tento rok sú Vianoce bicyklové!
Aj dnes s nami môžete súťažiť o praktické ceny od Kellys Bicycles v hodnote 40 eur!
Stačí nám len do komentára napísať odpoveď na súťažnú otázku:
Kde sa na Slovensku vyrábajú bicykle Kellys?
Vyhrať môžete tričko s krásnym odkazom a štýlové okuliare Respect Crystal Ash! Víťaza vyžrebujeme tento piatok, 5. 12. 2014 o 14:00, pozorne sledujte náš Facebook.
Všetky súťažné komentáre budú zároveň zaradené do žrebovania o celkovú výhru na konci série blogov Príbeh bicykla:
skvelý bicykel Kellys Viper 50 Black Blue 19,5 2015 v hodnote 379 eur!
Urobte si tie najkrajšie bicyklové Vianoce so Športservisom a Kellys Bicycles!
Kellys Bicycles je bicyklová spoločnosť, ktorá pôsobí na európskom trhu už viac ako 20 rokov a vlastní značky Kellys, KLS a Alpina. Dodáva bicykle a bicyklové príslušenstvo do viac ako 30 krajín po celom svete a zúčastňuje sa na všetkých dôležitých veľtrhoch v Ázii a Európe.